Kara umowna za niepodstawienie pojazdu na załadunek. Skuteczne narzędzie w zarządzaniu transportem? Efektywna logistyka i zarządzanie transportem odgrywają kluczową rolę w dzisiejszych dynamicznych i wymagających rynkowych warunkach. Jednym z wyzwań, które często stają przed przedsiębiorstwami transportowymi oraz dostawcami usług logistycznych, jest niepodstawienie pojazdu na załadunek. W celu minimalizacji tego problemu, wprowadzono mechanizm kary umownej za takie zachowanie. W niniejszym artykule omówimy znaczenie kary umownej za niepodstawienie pojazdu na załadunek oraz jakie korzyści przynosi ona w kontekście efektywnego zarządzania transportem. W związku z tym, że prawo przewozowe ani Konwencja CMR nie wymieniają wszystkich przypadków, w których przewoźnik niewłaściwie wykonuje zlecenie przewozu, to zleceniodawcy starają się wypełnić tę przestrzeń zapisami w zleceniach. I tak [...] Czytaj więcej ›
Na zniesienie formy pisemnej umowy leasingu trzeba będzie poczekać

W lipcu tego roku, godziny przed końcem „roboczej” kadencji parlamentu (patrząc po liczbie pozostałych posiedzeń), w Sejmie znalazł się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych. Jednym z jego flagowych rozwiązań miała być likwidacja obligatoryjnej formy pisemnej dla umowy leasingu. Projekt był przez wiele lat lobbowany przez branżę leasingową i w końcu znalazł finał w złożonym do parlamentu projekcie ustawy.   Niestety, mimo że kadencja się jeszcze nie skończyła, jest już praktycznie przesądzone, że nie zostanie on uchwalony. Projekt nie znalazł się w porządku obrad Sejmu na posiedzeniu w dniach 16-17 i 30 sierpnia 2023 roku, które jak na […]

Czytaj więcej ›
ETS II i CBAM w branży motoryzacyjnej

Europejski System Handlu Uprawnieniami do Emisji to instrument wprowadzony w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. System ten obejmuje obiekty energetyczne i przemysłowe na terenie Unii Europejskiej oraz Norwegii, Szwajcarii, Islandii i Liechtensteinu. W niedalekiej przyszłości szykuje się jednak przejście na nowe mechanizmy i niestety jeszcze większe „przykręcenie śruby” dla motoryzacji.   Każdy podmiot, który emituje CO2 powinien mieć uprawnienie do jego emisji – EUA. ETS I obejmował tylko niektóre branże jak lotnictwo czy elektrownie, natomiast ETS II ma mieć rozszerzony zakres o paliwa kopalne, które z kolei mają wpływ na branżę motoryzacyjną. Jednym ze skutków może być przyśpieszenie procesu przejścia […]

Czytaj więcej ›
Wielka rewolucja na rynku aut nadchodzi, ale wolniej niż zapowiadano

Stellantis ogłosił podpisanie wielu tysięcy nowych umów z siecią dealerską. To dopiero początek zmian w działaniu rynku aut. Najważniejsze zmiany nadchodzą wolniej, niż zapowiadano. Wprowadzenie modelu agencyjnego okazuje się bardziej skomplikowane i kosztowne dla producentów.

Czytaj więcej ›
Kampanie przywoławcze – sierpień 2023 roku Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów producent i dystrybutor, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny (np. w danej partii pojazdów może wystąpić usterka), są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie organ nadzoru.   Powiadomienie powinno zawierać co najmniej zawiera co najmniej: informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów, opis zagrożenia stwarzanego przez produkt, informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem oraz opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem. Organem sprawującym nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów w zakresie określonym ustawą jest Prezes [...] Czytaj więcej ›

« Poprzednia stronaNastępna strona »