
Stanowisko ACEA: Wymiana danych z pojazdów połączonych
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów przedstawiło swoje rekomendacje w sprawie Data Act. Wymiana danych z pojazdów połączonych napędza innowacje, zwiększa bezpieczeństwo oraz wspiera zrównoważony rozwój w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), poprzez swoje siedem rekomendacji, opowiada się za wdrożeniem Data Act (Aktu w sprawie danych) przy zachowaniu dokładnej oceny jego możliwych skutków. Jednocześnie ACEA podkreśla także potrzebę uproszczenia ram regulacyjnych oraz stworzenia jednolitej Europejskiej Przestrzeni Danych. Stanowisko ACEA wskazuje również na konieczność zaistnienia współpracy ogółu ...

Procedura zatrzymywania prawa jazdy na 3 miesiące częściowo sprzeczna z Konstytucją. Na jakich zasadach można domagać się odszkodowania?
13 grudnia 2022 roku Trybunał Konstytucyjny ogłosił orzeczenie dotyczące zatrzymywania prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym lub przewozili pasażerów w liczbie większej niż liczba dopuszczalna. TK orzekł, że przepis pozwalający na zatrzymanie prawa jazdy wyłącznie na podstawie informacji organu kontroli ruchu drogowego o ujawnieniu takich czynów jest niekonstytucyjny. W związku z tym orzeczeniem zatrzymanie prawa jazdy będzie możliwe jedynie po przyjęciu przez sprawcę mandatu karnego lub po prawomocnym ...

Spisywanie stanu licznika przez Policję – co zrobić w przypadku pomyłki?
Od 25 maja 2019 obowiązują przepisy zakazujące tzw. „kręcenia liczników”. Zarówno zleceniodawcy, jak i wykonawcy takiej „korekty” grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Od 1 stycznia 2020 funkcjonują przepisy dotyczące kontroli ruchu drogowego. Podczas kontroli policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej jest zobowiązany do sprawdzenia przebiegu pojazdu. Taka procedura jest obligatoryjna, z nielicznymi wyjątkami. Błąd funkcjonariusza przy wpisywaniu wskazań drogomierza do Centralnej Ewidencji Pojazdów może być ...

Zaniżanie odszkodowań z OC cz.2: kolejne techniki stosowane przez ubezpieczycieli
W poprzedniej części artykułu omówiliśmy najczęstsze sposoby zaniżania odszkodowań przez towarzystwa ubezpieczeniowe – od wykorzystywania tańszych zamienników, przez potrącanie amortyzacji, aż po problemy z pojazdem zastępczym. Niestety, to nie wszystkie praktyki, które mogą działać na niekorzyść poszkodowanego. W tej części przedstawiamy kolejne, równie często spotykane działania, które mają na celu obniżenie wypłaty świadczenia. Warto je znać, aby móc skutecznie się przed nimi bronić. W naszych działaniach kierujemy się etyką biznesu, a jako nadrzędny cel stawiamy zapewnianie Klientom ...

Utrata wartości handlowej pojazdu – jak można ją odzyskać?
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że mogą ubiegać się o odszkodowanie nie tylko za koszty naprawy, ale także za utracone korzyści wynikające ze spadku wartości handlowej pojazdu. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest utrata wartości handlowej pojazdu, kiedy przysługuje odszkodowanie z tego tytułu i jak skutecznie dochodzić swoich praw wobec ubezpieczyciela. Artykuł został przygotowany przez Kancelarię Adwokatów i Radców Prawnych Rok-Konopa i Wspólnicy. Kancelarię tworzy głównie Zespół Adwokatów i Radców Prawnych dedykowanych obsłudze branży motoryzacyjnej. Cechujący ...

Stawki roboczogodziny w blacharstwie i lakiernictwie – rzeczywistość warsztatowa a praktyka ubezpieczycieli
Wycena kosztów napraw powypadkowych stanowi jeden z najczęstszych punktów spornych w relacjach między poszkodowanymi a zakładami ubezpieczeń. W szczególności dotyczy to wysokości przyjmowanych przez ubezpieczycieli stawek za roboczogodzinę (RBH) w zakresie prac blacharskich i lakierniczych. Różnice między stawkami realnie stosowanymi przez warsztaty a tymi uznawanymi przez towarzystwa ubezpieczeniowe potrafią sięgać kilkudziesięciu procent – co przekłada się bezpośrednio na zaniżenie odszkodowań. W naszych działaniach kierujemy się etyką biznesu, a jako nadrzędny cel stawiamy zapewnianie Klientom satysfakcji z wysokiego ...

Data Act a rynek motoryzacyjny – co zmieni się w branży dealerskiej?
Wraz z postępującą cyfryzacją pojazdów i rosnącym stopniem ich zaawansowania technologicznego, Unia Europejska zdecydowała się wprowadzić nowe przepisy regulujące dostęp do danych generowanych przez urządzenia połączone – w tym także samochody. Mowa o Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854, znanym jako Data Act1, które zacznie obowiązywać od 12 września 2025 r. Dla branży motoryzacyjnej, a zwłaszcza dla dealerów samochodowych i niezależnych warsztatów, oznacza to istotne zmiany, które mogą wpłynąć na konkurencyjność, koszty serwisowania oraz dostęp do ...

Z życia kancelarii członkowskich Stowarzyszenia
Ostatnie tygodnie mijały w kancelariach Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego w atmosferze edukacji i dzielenia się ekspercką wiedzą! Szkolenia i wykłady poprowadzone przez członków SPRM cieszyły się dużym zainteresowaniem słuchaczy! Maciej Krotoski z M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni przeprowadził zajęcia dla słuchaczy studiów MBA w Collegium Da Vinci, przedstawiając zagadnienia z zakresu prawa spółek handlowych, w tym tworzenie i funkcjonowanie spółek oraz odpowiedzialność wspólników. W trakcie wykładu poruszył również temat Fundacji Rodzinnych, które zyskują coraz większą popularność ...

Sprzedaż auta z zagranicy bez rejestracji – wolno czy nie?
Wraz z początkiem 2024 roku weszły w życie istotne zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm., dalej jako: „PRD”). Jedną z nich było zastąpienie dotychczasowego obowiązku zgłaszania faktu nabycia pojazdu obowiązkiem złożenia wniosku o jego rejestrację w ustawowo określonym terminie. Ponad rok po wejściu w życie nowelizacji, przepisy te nadal budzą liczne wątpliwości wśród przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej – zwłaszcza dealerów ...