
Czy w dobie zakazu przemieszczania jest sens czekać na klientów? Czy można wysłać pracownika (lub czy można zostać wysłanym) na przymusowy urlop bezpłatny? Kwestie BDO w warsztacie. Czy możemy w całości wyręczać naszych klientów, którymi są firmy transportowe? Jak zadbać o dobre imię w internecie i walczyć z krytycznymi opiniami? Na nasze pytania odpowiada mec. Agnieszka Książkiewicz ze Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego.
Czytaj więcej ›
Od początku marca obowiązuje ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Wprowadziła ona nowe uprawnienia dla pracodawców oraz nowe rozwiązania dla przedsiębiorców świadczących sprzedaż towarów i usług. 20 marca 2020 weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii (Dziennik Ustaw 2020 r. poz. 491), znowelizowane następnie 25 marca poprzez wprowadzenie “zakazu przemieszczania się”. Zmieniło ono zasady funkcjonowania wielu gałęzi gospodarki, w tym branży motoryzacyjnej. Szykowane są też nowe akty prawne, w szczególności te dotyczące tzw. Tarczy Antykryzysowej. Kancelarie zrzeszone w […]
Czytaj więcej ›
Nowe rozporządzenie nie zakazuje dealerom i komisom handlu samochodami i motocyklami, jak również nie zakazuje prowadzenia serwisu ani sprzedaży usług finansowych i ubezpieczeń. Salony, komisy i serwisy mogą nadal być otwarte.
Czytaj więcej ›
Każdy nabywca samochodu, nowego czy też używanego dysponuje uprawnieniami z tytułu rękojmi za wady fizyczne. Zgodnie z art. 560 § 1 kodeksu cywilnego, w przypadku ujawnienia wady rzeczy sprzedanej, jednym z nich jest odstąpienie od umowy. Jeżeli wada jest nieistotna, uprawnienie takie jednak nie przysługuje. Przepisy różnicują sytuację kupującego w zależności od posiadania przymiotu konsumenta albo przedsiębiorcy, jak również statusu sprzedawcy. Jeżeli kupujący złoży oświadczenie woli o odstąpieniu od umowy, a sprzedawca nie uzna jego żądania, nabywca może wystąpić z powództwem o zwrot zapłaconej ceny. W świetle art. 566 § 1 k.c., może także żądać naprawienia szkody, którą poniósł […]
Czytaj więcej ›
Jak wiemy, 1 stycznia 2020 wszedł w życie art. 140mb Prawa o ruchu drogowym wprowadzający administracyjne kary pieniężne od 200 do 1000 zł za brak rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego z UE w terminie 30 dni oraz za brak zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego w terminie 30 dni. W związku z licznymi rozbieżnościami interpretacyjnymi dotyczącymi nowych przepisów i możliwością nałożenia administracyjnej kary pieniężnej z tego tytułu, Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego wraz z TURCZA Kancelarią Radców Prawnych przygotowały kilkudziesięciostronicową broszurę dotyczącą tego tematu. Broszura zawiera nie tylko omówienie obowiązujących przepisów, ale odnosi się do bieżących problemów powstałych wskutek […]
Czytaj więcej ›