Po nagłośnieniu przez branżę motoryzacyjną planów zmiany Prawa o ruchu drogowym, mającej na celu między innymi wprowadzenie nowego sposobu ustalania stawki opłaty ewidencyjnej z tytułu zawierania umów OC PPM, 31 września 2022 roku sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM Janusz Cieszyński zakomunikował, że nie dojdzie do omawianej podwyżki, która mogłaby stanowić aż dziesięciokrotne podniesienie ceny. Przypomnijmy, że według projektu tzw. opłata ewidencyjna na Fundusz CEPiK płacona przy zawieraniu każdej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnego posiadaczy pojazdów mechanicznych, pierwotnie miała zostać zmieniona ze stałej równowartości 1 euro wyrażonej w złotówkach, na kwotę nieprzekraczającą 1% średniego wynagrodzenia podawanego przez GUS. W praktyce oznaczałoby [...]
Czytaj więcej ›
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się kolejny projekt ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. W nowelizacji znalazła się m. in. nowa definicja podmiotu zbiorowego i czynu zabronionego. Zgodnie z projektem jako podmiot zbiorowy należy rozumieć osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, w tym również spółkę handlową z udziałem Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub związku takich jednostek, spółkę kapitałową w organizacji, podmiot w stanie likwidacji oraz przedsiębiorcę niebędącego osobą fizyczną, z wyłączeniem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz podmiotów [...]
Czytaj więcej ›
Bardzo poważnym problemem dla przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej (w szczególności dla dealerów) są konsekwencje wynagradzania ich pracowników przez podmioty trzecie na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło zawartych z firmami leasingowymi, ubezpieczeniowymi czy innymi. Umowy pracowników z podmiotami trzecimi są nagminnie kontrolowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który powołując się na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 2 września 2009 roku bardzo często z automatu wydaje decyzję uznającą, że to pracodawca jest zobowiązany do odprowadzenia od tej umowy wszystkich składek na ubezpieczenie (emerytalne, chorobowe i wypadkowe) i to bez względu czy o takiej umowie wiedział, czy też nie. Zgodnie z [...]
Czytaj więcej ›
KIA Polska jest wyłącznym importerem oraz organizatorem systemu dystrybucji samochodów osobowych marki KIA. UOKiK zdobył dowody, m.in. w trakcie przeszukań, że spółka wraz z dealerami jej pojazdów mogła zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję. Przedsiębiorcy mogli podzielić rynek w ten sposób, że poszczególni dystrybutorzy sprzedawali pojazdy jedynie klientom, którzy mieszkają lub prowadzą działalność gospodarczą najbliżej ich salonu. W praktyce mogło wyglądać to tak, że jeśli do dealera zgłosił się potencjalny nabywca z innego regionu, wówczas był odsyłany do konkurencyjnego dystrybutora. W przypadku, kiedy klient nie podawał skąd pochodzi, był proszony o udanie się do dealera najbliżej miejsca zamieszkania lub o potwierdzenie, że [...]
Czytaj więcej ›
Odbyło się już piąte z kolei spotkanie przedstawicieli działów prawnych firm motoryzacyjnych oraz kancelarii zajmujących się prawem motoryzacyjnym, prawem pracy oraz szeroko rozumianym biznesem! W trakcie szkolenia swoje tematy przedstawili Paweł Tuzinek – radca prawny, prezes Związek Dealerów Samochodów, Radca prawny Damian Kawecki i aplikant radcowski Łukasz Bielawski z Kancelarii Kowalski oraz Michał Szuszczyński – radca prawny z Szuszczyński Kamińska Kancelaria Prawa Pracy. V Seminarium Szkoleniowe Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego zorganizowane w Airport Hotel w Warszawie, pozwoliło zapoznać się z najnowszymi tematami ponad 60 prawnikom, jak również osób będących bezpośrednio związanych z branżą motoryzacyjną. Podjęte zostały niezwykle istotne dla [...]
Czytaj więcej ›