

Jednomyślnie została przyjęta przez Sejm nowelizacja Kodeksu cywilnego zaproponowana przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę. Nowelizacja wprowadza zadośćuczynienie dla rodzin osób, które na skutek czynu niedozwolonego pozostają w stanie wegetatywnym. Prezydent RP zawnioskował o wprowadzenie do Kodeksu cywilnego art. 4462 o następującej treści: „[w] razie ciężkiego i trwałego uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, skutkującego niemożnością nawiązania lub kontynuowania więzi rodzinnej, sąd może przyznać najbliższym członkom rodziny poszkodowanego odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę” Wprowadzenie nowelizacji było spowodowane rozbieżnościami w wykładni prawa oraz w orzecznictwie sądowym. Przykład jaki podał Prezydent RP dotyczył odpowiedzialności deliktowej, gdzie powstaje pytanie dotyczące tego […]
Czytaj więcej ›
Komisja Europejska ma w lipcu przeprowadzić przegląd norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych i podjąć dalsze decyzje w zakresie przyszłej normy emisji Euro7. Europejska organizacja producentów samochodów – ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) w opublikowanym w tym tygodniu oświadczeniu twierdzi, że europejscy producenci samochodów są otwarci na jeszcze wyższe cele redukcji CO2 do 2030 roku, warunkiem jest jednak, że Komisja Europejska wdroży odpowiednie ramy. Oliver Zipse – prezes ACEA i dyrektor generalny BMW Group – podkreśla, że branża motoryzacyjna jest w pełni zaangażowana w ambitny Zielony Ład UE, ale cele te muszą być wzajemnie wiążące. W świetle […]
Czytaj więcej ›
W maju ubiegłego roku Sąd Kartelowy w Wiedniu, rozstrzygając spór między dealerem Peugeota, a generalnym importerem tej marki w Austrii, uznał, że ten drugi nadużył swojej dominującej pozycji na rynku. Zainteresowanie wyrokiem było spore, głównie z uwagi na to, że podstaw rozstrzygnięcia należało upatrywać w regulacjach wspólnotowych, obowiązujących także w Polsce. To natomiast może prowadzić do wniosku, że właśnie pojawiła się szansa na przeciwstawienie się importerom przez polskich dealerów.
Czytaj więcej ›
Nie sposób nie dostrzec pewnego rodzaju rozdwojenia jaźni. Teoria i przepisy zachęcają do korzystania i kupowania aut elektrycznych, zaś praktyka skarbowa zastawia kolejne pułapki, które nie zachęcają do przyspieszenia transformacji jaką widzimy w innych krajach Unii Europejskiej.
Czytaj więcej ›